Reklama
 
Blog | Dáša Najbrtová

České firmy se učí kouzlu jménem „společenská odpovědnost“

Zaujal mne článek Kateřiny Šafaříkové v letošním Respektu č. 5 o společenské odpovědnosti firem.
Souhlasím s ním. České firmy mají opravdu „blíž k charitě než k odpovědnosti“ – za společnost, za zaměstnance, za životní prostředí… Veřejná charita je totiž rychlá a poměrně levná propagace. Jak je to ale s podporou zaměstnanců v českých firmách?

K firemní kultuře podle mého názoru jednoznačně patří způsob, jak se firma chová ke svým spolupracovníkům. Podpořit zaměstnance v tom, aby mohli lépe skloubit profesní růst a osobní a rodinný život, už tak atraktivní u nás není. Vztah k zaměstnancům není vidět na první pohled. V Německu mohou například využívat firmy dlouholeté zkušenosti společnosti Familienservice. S její pomocí a know-how nejen zakládají firemní školky a koutky, ale podporují i další formy péče o děti zaměstnanců, pomáhají jim s péčí o starší a nemocné členy rodiny a poskytují krizové poradenství. O tyto služby je v Německu stále zájem – krize nekrize – a zaměstnanci je opravdu využívají. Firmy vědí, že se jim vložené peníze nevrátí hned, ale dlouhodobě se investice do spokojených zaměstnanců vyplatí. A kvalitní pracovní síly si podle těchto kritérií vybírají budoucí pracoviště.
Jaká je atmosféra ve firmách, pokud jde o podporu  Work and Life Balance, jsem se přesvědčila ve společnosti pme Familienservice, která už čtvrtým rokem motivuje firmy v České republice, aby podporovali své zaměstnance při harmonizaci pracovního a rodinného života.
V České republice pracuje dceřiná společnost pme Familienservice už čtvrtým rokem. Snaží se motivovat zdejší firmy, aby podporovaly své zaměstnance při harmonizaci pracovního a rodinného života.
Až na světlé výjimky, které jsou většinou v článku uvedeny (Vodafone, Česká spořitelna ), končí odpovědnost a kultura firem tam, kde to stojí nějaké peníze. „Skvělý nápad, ale teď musíme investovat jinde…“, je nejčastější reakce nejvyššího managementu. Bude to jako s investicemi do školství?
S pilotním projektem služeb pro zaměstnance Familienservice začala v Praze česká pobočka  Commerzbank. Tato banka v Německu využívá pro své zaměstnance zmiňované služby. Stali se tak první vlaštovkou u nás.
Není ale jednoduché změnit myšlení zdejších firem. Začíná to změnou myšlení jednotlivců. Personalisté ve výrobních společnost například tvrdí, že jejich zaměstnanci v dělnických profesích mají zájem jen o „hotové peníze“. Pokud je to pravda, máme nejvyšší čas pokusit se o nový pohled.

Zajímalo by mne, jak vnímáte změny v chování firem, především v jejich podpoře zaměstnanců.

Těším se na Vaše zkušenosti.
Dáša Najbrtová

Reklama